När ska man acceptera sig själv?

Jag hänger ofta läpp när jag står framför spegeln. Jag bara fastnar och står och glor på mig själv, granskar och analyserar. Är hård mot mig själv.  Jag vill inte ha det så. Och det är ju inte bara jag. Varenda tjej och killar också för den delen, hittar säkert saker på sig själv som man önskar man kunde förändra.
Jag tänker ofta "om det bara hade varit så, och det där lite mer så" och står och petar oschysst på tex näsan och försöker förgäves forma om den, sitta och hålla in magen, och önska den var så. Ska det vara så?
Ska inte alla få känna att man tycker att man själv glänser och le för att man känner sig så nöjd?

Jennifer Lopez, en kvinna i min smak!


Det finns ingen som dömer en mer än en själv. Man är ens egen största kritiker.
Man ser varena skavank, och tycker att alla andra är så fina. Hur snygg man är än, så ser man fel på sig själv. Det gäller ju förstås även kändisar, modeller och sådana personer man ser upp till. Personer man alltid tycker visar sin finaste yttre. Man tänker "hon är perfekt, gud vad nöjd hon måste vara"
Jag satsar mycket på att den personen inte är  varken lyckligare eller gladare, och tycker själv att den är perfekt.



Måste man alltid vilja se ut som någon annan? Det är ju ändå i sin egna kropp man ska leva sitt liv i . Det går helt enkelt inte att ändra på. Visst kan man operera sig hur många gånger som helst.
Men enligt mig slutar det inte gott.
Det blir bara mer och mer press på en själv att vara perfekt, kraven ökar, och plötsligt är saker man inte tänkt på förut "jättefula" och bara måste ändras. Det tycker jag är rent ut sagt hemskt. Det finns många exempel av detta slag. Så många som inte hittat gränsen. 

Det är så många som dagligen kämpar med sitt utseeende, och försöker lära sig accepetera det. Jag själv är inget undantag.
Kan inte denna press försvinna, och istället låta alla få njuta av livet och inte stå och inte slösa tid att inspektera  sin profil ur olika vinklar och söka fel? Livet är så mycket mer än stora bröst och perfekta läppar.. Ta vara på vad livet har att erbjuda och inte vad plastikkirurgen har..
Men allt är så mycket lättare sagt än gjort. Det vet vi alla sen länge..

Är tex Nicole Richie en okej förebild?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0